מחשבות על התואר מדעי המחשב מערכות ויישומים + ניהול

יש לציין שכל האמור לעיל נכתב על סמך חוויה אישית שלי בלבד ויש לקחת את הכל בערבון מוגבל, מכיוון שלכל אחד יש שיקולים שונים ומצב התחלתי שונה

למה ללמוד את התואר הזה?

ניהול ומדעי המחשב מערכות ויישומים, הוא תואר מצוין לאנשים שכבר נימצאים בתוך התעשייה, רוצים לקבל עוד קצת היכרות עם עולם המדמ"ח ולקבל גושפנקא אקדמאית שאמנם תהיה עוד שורה בקו"ח, אך גם תעשיר את הידע הכללי שלהם בדבר או שניים.

בחרתי את התואר, כי אני כבר עובדת בתור DBA מזה כמה שנים.
אין לי שאיפות לעבור לפיתוח, ולכן לא רציתי ללמוד מדמ"ח טהור,
אבל הרגשתי פער ביכולת שלי לעבוד יחד עם מתכנתים ורציתי השכלה שתאפשר לי להדביק את פער זה.

כשהתחלתי את התואר, לא היה מדמ"ח + מדעי המדינה (היום כבר יש את השילוב הזה), שילוב שהיה נראה לי מאוד מעניין, אז החלטתי ללמוד מדמ"ח + ניהול.

שווה לדעת שניתן לבקש הכרה בתוכנית לימודית של שילובים שלא קיימים עדיין מוועדה באו"פ.

חשוב לציין, שמכיוון שהתואר הזה הוא משולב, ותוכנית הלימודים היא פחות או יותר חצי מדמ"ח וחצי ניהול,
תואר זה אינו שווה ערך לתואר של מדמ"ח טהור (חד חוגי).
ישנם הרבה פחות קורסי מתמטיקה, הרבה קורסי חובה של מדמ"ח חד חוגי שלא נלמדים אפילו כקורסי בחירה במסלול המשולב והרבה פחות אופציות בקורסי הבחירה של מדמ"ח.

לדעתי, אם נעמיד סטודנט של התואר המשולב, לעומת סטודנט של תואר מדמ"ח טהור, כאשר שניהם חסרי רקע קודם, לסטודנט של התואר הטהור תהיה עדיפות מבחינת ידע של מדמ"ח על פני הסטודנט של התואר המשולב.

עם זאת, במידה ויש לסטודנט רקע/ניסיון קודם ו/או הוא כבר בתעשייה, אז התואר המשולב (לא רק שילוב עם ניהול, אלא כל שילוב אחר) יכול לתת יתרון של הרחבת הידע, יחד עם הקניית בסיס אקדמי טוב בעולם המדמ"ח.

סדר הלימוד

פעמיים יצא לי להשתמש במערך הייעוץ של האו"פ, אך את מרבית ההחלטות לגבי סדר הלימוד ובחירת הקורסים קיבלתי על בסיס קריאה והתייעצות בפורום או"פ המצוין בתפוז (פורום) ובקומונה של מדעי המחשב באופ (קומונה).
חוץ מזה, לאחרונה קמו לא מעט קבוצות פייסבוק מצוינות בתחומים משיקים, אני אשאיר לכם לחפש קישורים אליהן.

עם זאת, בעיקר בגלל שההכוונה שלי הייתה בעיקר עצמית, עשיתי טעויות בבחירות שלי.

הטעויות אינן פאטליות, בסופו של דבר מגיעים לאותו נתיב – תוכנית לימודים מאושרת וכמות קורסים ידועה מראש,
אבל היום לקראת סוף התואר, אני יודעת שאם היה לי יותר את הידע שעכשיו אני מעלה אותו לכתב בשביל אחרים,
הייתי עושה בחירות קצת אחרות באופי הלימוד ובסדר הקורסים.

אמרתי בתחילת המסמך, אך אומר זאת שוב –
יש לציין שכל האמור לעיל נכתב על סמך חוויה אישית שלי בלבד ויש לקחת את הכל בערבון מוגבל, מכיוון שלכל אחד יש שיקולים שונים ומצב התחלתי שונה.

אכתוב ברשומה זו סדר לתוכנית לימודים שאני חושבת שהוא נכון.
התוכנית שאני מתבססת עליה היא התוכנית העדכנית ביותר, נכון לידיעון תשע"ג:
http://www.openu.ac.il/programs/32.html

אני לוקחת בחשבון קצב של 5 קורסים בשנה – שני קורסים בסימסטר רגיל + קורס קיץ 1.
קצב זה נחשב סביר לסטודנט במשרה מלאה.

אני מניחה שתחילת התואר מתרחשת בסימסטר רגיל (אביב או סתו) ולא בסימסטר קיץ,
למרות שאני התחלתי בסימסטר קיץ עם הקורס "מבוא לסטטיסטיקה ולהסתברות לתלמידי מדעים", כקורס בודד.

שנה סדר לימודים מומלץ, מבוסס על תואר מדעי המחשב מערכות ויישומים + ניהול.
סימסטר מספר קורס שם קורס נ"ז
1 20##א 30203

10131

מבוא לסטטיסטיקה ולהסתברות לתלמידי מדעים

מבוא למיקרו כלכלה

3

3

20##ב 20441

30204

מבוא למדעי המחשב ושפת Java

הסקה סטטיסטית

3

4

20##ג 10126 מבוא למאקרו כלכלה 4
2 20##א 20406

10430

חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי א'

התנהגות אירגונית

6

6

20##ב 10444

20465

נושאים במתמטיקה לתלמידי מדעי החברה

מעבדה בתכנות מערכות

4

3

20##ג 20277 מערכות בסיסי נתונים 3
3 20##א 20433

20436

מבני נתונים

עקרונות פיתוח מערכות מידע

6

4

20##ב 10280

10281

יסודות החשבונאות

ניהול השיווק

6

6

20##ג 20272 מערכות ספרתיות 3 בחירה
4 20##א 10230

10285

תורת המימון

שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו

6

4

20##ב 20471

20582

ארגון המחשב  (אפשר במקומו את קורס מערכות הפעלה)

מבוא לרשתות תקשורת מחשבים

3 בחירה

6 מתקדם בחירה

20##ג 10800 דיני חוזים 6 בחירה
5 20##א 10596

20574

מערכות מידע תחרותיות אסטרטגיות

מימוש מערכות בסיסי נתונים

6 מתקדם בחירה

4 מתקדם בחירה

20##ב  

10523

קורס בחירה במדעי המחשב

מוסר ועסקים

בחירה

6 מתקדם בחירה

20##ג סדנא או סמינר במדעי המחשב

פטור מיישומי מחשב או קורס יישומי מחשב

בחירה

0

6 20##א עבודה סמינריונית במוסר ועסקים.
20##ב
20##ג

פחות או יותר, בקצב כזה יוצא, שתואר תלת שנתי, יהפוך במשרה מלאה, לתואר של 6 שנות לימוד.

זה נראה קצת מפחיד, אבל הזמן עובר בלי לשים לב, ובסופו של דבר, מגיעים לסוף.

משיחות עם אנשים, עושה רושם שהקצב הממוצע של תואר באו"פ (לא כולל תארי ההנדסה למיניהם) הוא 5-7 שנים.
כמובן שיש יוצאים מהכלל. 

הערות על הקורסים הנ"ל

קורסים שנחשבים קשים (קשים = דורשים השקעה):

  • מבוא למדעי המחשב ושפת ג'אווה. קורס בסיס שנחשב לקורס מסנן באו"פ בתחום מדעי המחשב.
    החומר לא קשה (במיוחד למי שיש ידע קודם), אך הממ"נים ארוכים מאוד, והמבחן קשה למדי ובעיקר סובלים בו מחוסר זמן להשלים את השאלות שלו.
    הקורס קיים גם בשני חלקים (חלק א' וחלק ב'), והם מיועדים לסטודנטים חסרי רקע.
    אני ממליצה להתחיל את הקורס המלא, ורק אם מתקשים בו כבר בתחילת הקורס, יש לשקול לעבור לקורס המחולק.
    המלצה זו
    לא תקפה בצורה גורפת לסטודנטים חסרי רקע בתכנות.
    ההחלפה אמנם תעלה כסף (החלפת קורס בתוך הסימסטר עולה כסף, בהתאם לרשום בידיעון),
    אבל בשביל הסיכוי שתסתדרו עם הקורס המלא, ובכך תחסכו כסף וזמן (סימסטר שלם), כדאי בד"כ לטעמי להתחיל בקורס המלא.

  • תורת המימון. דורש הרבה מאוד תרגול, מכיל הרבה מאוד חומר, אך עם זאת מעניין ורלוונטי לחיים. המבחן בנוי משאלות אמריקאיות מבלבלות.
    כדאי לא לדחות אותו לסוף התואר, כי הוא באמת דורש השקעה, עם זאת, לא מומלץ לקחת אותו בתחילת התואר, כי הוא דורש יכולות לימוד שנרכשות רק עם הזמן (זה הקורס בניהול שהשקעתי בו זמן לימוד למבחן הרב ביותר – 3 שבועות).

  • מבני נתונים. בתור מישהי לא מתכנתת, הקורס הזה לימד אותי המון על העולם הזה, אך הממ"נים והמבחן היו לי קשים למדי.
    יש גרסא נוספת של קורס זה (מבני נתונים ומבוא לאלגוריתמים).
    גרסא זו מומלצת רק למתכנתים עם ניסיון, לסטודנטים שרוצים לעבוד כמתכנתים ו/או לבעלי זמן רב פנוי להשקעה.
  • נושאים במתמטיקה לתלמידי מדעי החברה. קורס שעטנז שמורכב מנושאים רבים במתמטיקה, כאשר הנושא המרכזי הוא ליניארית.
    ריבוי הנושאים הופך אותו קצת למבלבל לטעמי, אבל הוא מעניין ומאתגר.
    לא מומלץ לקחת אותו בקיץ, למרות שהוא מוצע בסימסטר זה.

  • ארגון המחשב. קורס בחירה במדעי המחשב ששוה 3 נ"ז רגילות.
    בקורס לומדים על מבנה ה-CPU, ועל שפת אסמבלי.
    החומר עצמו מעניין. למרות שלומדים על ארכיטקטורת CPU ישנה מאוד, זה מעניין לראות איך דברים עובדים בפועל.
    אין הרצאות אופק בקורס. למדתי את הקורס מחו"ל והנ"ל היווה לי קושי רציני בלימוד.
    ספר הקורס + מדריך הלמידה מצוינים ומעניינים, אך לדעתי רמת הקושי של הקורס לא פרופורציונלית לנקודות הזכות שהוא מקנה.
    מבחן די קשה, עם שאלות הבנה מבלבלות ולא חד משמעיות.
    לאחרונה התחילו להציע אותו בקיץ. לא הייתי ממליצה ללמוד אותו בסימסטר זה.

אם לא ציינתי את שם הקורס כקורס קשה, האם זה אומר שהוא קורס קל?
לא בהכרח. כאמור, הכתוב כאן הוא על סמך חוייה אישית שלי בלבד, וקורסים שלא רשומים כאן בהחלט דרשו השקעה (חלקם יותר, כמו חדו"א א, וחלק פחות כמו מערכות מידע תחרותיות אסטרטגיות שלמרות שהוא שווה 6 נ"ז מתקדמות, מצאתי את הקורס כפשוט יחסית), אך בעיני לא היו יוצאי דופן בקושי שלהם.

הערות על קורסים מתקדמים

הקורסים שציינתי למעלה הם כמובן המלצה שלי, אבל משהו שבהחלט הבנתי קצת מאוחר מידי הוא, שבקורסים המתקדמים ישנם הרבה תלויות בקורסים אחרים.
כלומר,
לא ניתן להירשם לקורס מתקדם שיש לו תנאי קבלה של קורס מסוים, אלמלא למדתם את קורס זה.

אם אינכם עומדים בדרישות הקורס, ניתן לשלוח בקשת הרשמה מיוחדת למרכז הקורס, אבל הסיכויים לאישור ההרשמה נמוכים.

עקב כך, אני ממליצה שתעברו על הסיליבוסים של קורסים מתקדמים ותבחרו את הקורסים שמעניינים אתכם,
תסתכלו על תנאי הקבלה של אותם קורסים,
ולפי זה תבחרו את קורסי הבחירה הרגילים של הקורס.

זה משהו שבהחלט יעזור בבניית תוכנית התואר.

לדוגמא
דיני עבודה הוא קורס מתקדם שנשמע לי מעניין.תנאי הקבלה שלו הם: 36 נ"ז עבור קורסים קודמים, קורס ניהול משאבי אנוש, אחד מבין הקורסים מבוא לסוציולוגיה או התנהגות ארגונית ועמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.קורס התנהגות ארגונית הוא קורס חובה בתואר ניהול ומדעי המחשב מערכות ויישומים
אבל מבוא לסוציולוגיה לא נמצא אפילו בקורס הרשות שלו, לכן אם תרצו ללמוד דיני עבודה כקורס מתקדםתהיו חייבים לקחת את קורס ניהול משאבי אנוש שנמצא רק בבחירה ולכן אתם עלולים לפספסו ולא לקחת אותו כקורס בחירה בתואר, אם לא תתכננו את הלימוד מראש.

אישור תוכנית לימודים

אחרי 48 נ"ז מקובל לשלוח לאוניברסיטה בקשה לאישור תוכנית לימודים, שבה מפורטים הקורסים שכבר למדתם, הקורסים שתלמדו ושם התוכנית המבוקשת.

למה עושים זאת?
מהרגע שמאשרים את תוכנית הלימודים, היא תקפה ל-5 שנים.
זה אומר, שאם במהלך זמן זה חלק מהקורסים שכבר למדתם התיישנו וכבר יצאו מהסיליבוסים לתארים השונים,
הקורס עדיין יהיה תקף בתוכנית הלימודים שלכם ולא תצטרכו להשלים ולעשות קורס אחר במקומו

[לדוגמא, הקורס ארגון המחשב ותכנותו (20420) שהיה שווה 4 נ"ז, כבר לא מוצע, ובמקומו יש את קורס ארגון המחשב (20471) ששווה רק 3 נ"ז ותוכנו השתנה במקצת].

לעומת זאת, אם היה לכם בתוכנית הלימודים המאושרת קורס שהיה שווה 4 נ"ז, הוא הוחלף לקורס ששווה 3 נ"ז, אך למדתם אותו בסימסטר בו כבר הקורס עודכן ושונה,
הוא ייחשב לכם כ-3 נ"ז בלבד, למרות שהוא היה רשום בתוכנית הלימודים שלכם כ-4 נ"ז.

אז כן, למרות שאין דד-ליין לסיום תואר באוניברסיטה הפתוחה, ואפשר למרוח אותו בפוטנציה עד אין קץ,
יש הגבלת זמן לתוקף תוכנית לימודים, ואם היא פגה, אז אולי תיאלצו לחזור ולעשות קורסים נוספים.

דוגמא למסמך אישור תוכנית לימודים שהשתמשתי בו:

 תוכנית לימודים

יש לציין, שאין בעיה לבצע שינויים אח"כ בתוכנית הלימודים (כלומר להחליף קורסים בקורסים אחרים).

עם זאת, התוקף של התוכנית הוא 5 שנים מיום אישור התוכנית המקורית, ולא מיום אישור השינויים בתוכנית.

ללמוד בחו"ל

בשנת 2012 עברתי לגור בהולנד עם משפחתי.
לשמחתי, האוניברסיטה הפתוחה מציעה אפשרות ללמוד את מרבית התארים/קורסים מחו"ל.
לא ניתן כמובן להגיע פיזית לשיעורים, אך הספרים נשלחים בדואר, מגישים את המטלות במערכת המטלות הממוחשבת, מתקשרים עם המנחה דרך פורום הקורס, באימייל או בטלפון בשעת ההנחיה הרגילה ועושים את מבחני סוף הקורס בשגרירות ישראל בהאג.
במידה ויש שיעורי אופ"ק (שיעורים מוקלטים) אז הלימוד נעשה קל יותר, אבל למדתי מספר קורסים ללא שיעורי אופק והייתי צריכה להסתדר עם ספרי הקורס, ושאר עזרי האימון הניתנים.
איני יכולה לומר שזה היה קל במיוחד, אבל זה אפשרי.
היו קורסים ללא שיעורי אופ"ק שמצאתי אלטרנטיבות שעזרו לי ללמידה –

המסקנה היא – שאפשר לאלתר 🙂

דרך נוספת וחשובה לא פחות שעזרה לי לצלוח את הלמידה העצמית היא דרך חברה – סטודנטית אחרת שלמדה איתי בסופי שבוע דרך סקייפ ואיתה למדתי למבחנים. אפשר לומר שלא הייתי מצליחה בלעדיה.

היה קורס אחד שלא היה ניתן ללמוד מחו"ל, אבל הצלחתי למצוא דרך לעשותו – "סדנה בבסיסי נתונים".
שתי מטלות בקורס היו צריכות לעבור באופן פרונטלי – הרצאה בנושא רלוונטי בקורס ו"הגנה" על המערכת אותה בנינו בסדנה מול מרכז הקורס.
את שתי מטלות אלה ערכתי בביקורים בארץ בתיאום עם מרכז הקורס והסטודנטית איתה עשיתי את הסדנה.
מרכז הקורס באותו הזמן – דביר לנצברג, היה גמיש באופן מיוחד ואפשר את הסידור הנ"ל.

זה מראה שגם אם "אי אפשר" לא מזיק לשאול ולבקש. לפעמים דברים מסתדרים.

יש מישהי ייעודית שאחראית על הלוגיסטיקה מול תלמידי חו"ל. את כל התקשורת איתה עשיתי דרך אימיילים. – הכל הלך די חלק.
יש לציין שכבר למדתי כשני שליש תואר בארץ, לכן כבר הייתי משופשפת עם דרך העבודה וצורת ההתנהלות/התקשרות מול האוניברסיטה הפתוחה.
אך על פי כן, אני בטוחה שגם סטודנטים שיתחילו ללמוד מחו"ל כבר מההתחלה גם יקבלו את אותו שירות.
אני הייתי מרוצה.
דף שאלות ותשובות לסטודנטי חו"ל: לינק

סיכום

אני מקווה שנהנתם מהקריאה ושתפיקו משהו מהלקחים שלי.

בסך הכל אני ממליצה על האוניברסיטה הפתוחה כמוסד לימודי.
הוא מאפשר גמישות יוצאת דופן יחסית למוסד השכלה גבוהה בעוד שהוא שומר על רמת לימודים גבוהה ולא מתפשרת.
עם זאת, הלימודים בפתוחה דורשים משמעת עצמית של ברזל, כי מסגרת הלימודים הינה אמורפית (לא חייבים ללכת לשיעורים במרכז לימוד),
ואין אף אחד שנושף בעורפיכם להספיק את המטלות/עבודות.
יש לקחת בחשבון שהלימודים בפתוחה הם כמו ריצת מרתון או ריצה למרחקים ארוכים.
המצב האישי שלכם בתחילת התואר יכול להיות שונה לחלוטין מהמצב האישי שלכם באמצע/סוף התואר.
אני התחלתי סטודנטית רווקה וסיימתי נשואה +1 עם מגורים בארץ חדשה (על כל מה שמשתמע ממעבר רילוקיישן).
היו זמנים לקראת סוף התואר שכבר שכחתי למה התחלתי אותו 🙂

האפשרות ללמוד מחו"ל זו אופציה פנטסטית וייחודית ואני שמחה שהייתה לי האופציה להמשיך ללמוד (שליש תואר למדתי כסטודנטית חו"ל).

שיהיה לכם בהצלחה, ואתם מוזמנים לפנות אלי באימייל או לכתוב תגובה אם יש לכם שאלות בנושא.

קריאה למיטיבי לכת: סטטיסטיקות על התואר הראשון שלי

9 תגובות

  1. היי נהניתי מאוד לקרוא.
    לצורך עבודה שאני עושה על סטודנטים ואוניברסיטאות אשמח שתשלחי לי למייל צילום של התעודה של התואר באיכות טובה פלוס כמה מילים על עצמך.
    שלחי לyoothface@gmail.com

    1. היי דני
      תודה על התגובה.
      אתה מוזמן לשלוח לי פרטים נוספים למייל שלי על העבודה שלך לפני שאעשה את מה שאתה מבקש.
      האימייל לי הוא
      Roni.vered@gmail.com
      .

  2. תודה רבה על הפירוט (הגעתי מהפוסט שלך בתפוז) – החכמתי! 🙂

    1. בכיף, זו בדיוק המטרה !

  3. […] קריאה מקדימה: מחשבות על התואר מדעי המחשב מערכות ויישומים + ניהול […]

  4. היי רוני,
    תודה רבה לך,
    רציתי לשאול איך היית ממליצה לבנות תוכנית לתואר כזה (ניהול +מערכות ויישומים) למי שיש לו יום וחצי פנויים בשבוע ללימודים.
    תודה,
    יוחאי

    1. היי יוחאי,
      בגדול, זה בהחלט אפשרי ללמוד את התואר עם רק יום וחצי פנויים.

      אני לא כלכך זוכרת כמה ימים בשבוע למדתי בפועל –
      לקחתי בד"כ שני קורסים בסימסטר רגיל ואחד בקיץ (כלומר כמעט ללא הפסקות),
      הלכתי פיזית לשיעורים, ולמדתי בפועל רק בשבתות –
      זה אומר – שני ערבים של ללכת לשיעור + שבת לימודים.

      סיימתי את התואר אחרי 6.5 שנים שכללו גם חתונה, מעבר רילוקיישן לחו"ל (ולמידה של שליש תואר מרחוק – ללא שיעורים פיזיים), הריון ולידה.

      לאור זה, יכול להיות שגם במקרה שלך 6.5 שנים יספיקו,
      אבל זה תלוי בכלכך הרבה משתנים, ובעיקר ברמת המשמעת עצמית שלך, כי בפתוחה אפאחד לא מכריח אותך להתקדם. הכל זה משמעת עצמית.

      תיתן פוש בהתחלה בקורסי המחשבים, כי קורסי הניהול קלים משמעותית ולקראת הסוף עדיף ללמוד קורסים קלים יותר.
      רשמתי בבלוג סקיצה של תוכנית לימודים, תתחיל משם ותראה איך זה מסתדר.
      יכול להיות שבסופו של דבר אופי הלימודים בפתוחה לא יתאימו לך. אי אפשר לדעת.

      אם יש לך עוד שאלות, אתה מוזמן לכתוב לי.
      רוני.

  5. היי רוני,

    נהנתי לקרוא את הכתבה. אני סטודנט למדעי המחשב בפתוחה ומתלבט בין תואר מדעי טהור, לבין שילוב של ניהול או אפילו פסיכולוגיה עם מערכות ויישומים.

    אני עובד כמפתח תוכנה כבר שנתיים. לימוד התואר הוא כדי לצבור ידע משמעותי וגם, בדומה למה שכתבת, לשיפור קורות החיים שלי.

    האם לדעתך תואר משולב כזה, שיש בו פחות מתמטיקה גבוהה, יהיה פחות טוב להמשך הקריירה שלי בהשוואה לתואר המלא?

    1. היי שמוליק, נראה לי שבדיוק עניתי על זה בפוסט
      בפסקה של "למה ללמוד את התואר הזה?"

      אני לא יכולה להעמיד את עצמי במקומך. אם אתה רוצה להיות מפתח תוכנה, לדעתי אין מקום לקיצורי דרך
      אבל, אם אתה כבר בתעשייה, התואר המשולב יכול לפתוח את הראש לעוד נושאים בעולם
      לי זה התאים לצרכים, כי אני עובדת בתחום שנושק לפיתוח תוכנה.

      בכל מקרה, אתה לא חייב להחליט מיד.
      אתה יכול לקחת קורסים חופפים לשני סוגי התארים ולהחליט כשתגיע לצומת (לקיחת קורסים שכבר לא יהיו חופפים)
      זה אופציה נחמדה בפתוחה לדעתי – היכולת לדחות את ההחלטה על המסלול.

להשאיר תגובה

